Rijeka vijesti
“On the place of the place”. Predstava imerzivne snage o važnosti umjetnosti
RIJEKA – Snaga one dramske predstave koja propitujući procesualnost umjetničkog djela i njegovu suštinsku prirodu tematski zahvaća mnogo šire, signalizirajući o pitanju pojedinca, njegova uspjeha, određene profesije, uloge umjetnosti u životu, važnosti podizanja glasa o kakvoj nepravdi te […]
Objava “On the place of the place”. Predstava imerzivne snage o važnosti umjetnosti pojavila se prvi puta na Novi list.
18.02.2025.
“On the place of the place”. Predstava imerzivne snage o važnosti umjetnosti
RIJEKA – Snaga one dramske predstave koja propitujući procesualnost umjetničkog djela i njegovu suštinsku prirodu tematski zahvaća mnogo šire, signalizirajući o pitanju pojedinca, njegova uspjeha, određene profesije, uloge umjetnosti u životu, važnosti podizanja glasa o kakvoj nepravdi te […]
Objava “On the place of the place”. Predstava imerzivne snage o važnosti umjetnosti pojavila se prvi puta na Novi list.
RIJEKA – Snaga one dramske predstave koja propitujući procesualnost umjetničkog djela i njegovu suštinsku prirodu tematski zahvaća mnogo šire, signalizirajući o pitanju pojedinca, njegova uspjeha, određene profesije, uloge umjetnosti u životu, važnosti podizanja glasa o kakvoj nepravdi te važnosti pružanja podrške i solidariziranja s potrebitima ili onima koji su opterećeni kakvim životnim nedaćama, nemjerljiva je. A upravo je takva bila i u Trsatskoj čitaonici nedavno izvedena ispitna dramska predstava »On the place of the place« studenata glume riječke Akademije primijenjenih umjetnosti, u sklopu kolegija Glumac i koreografija V čija je nositeljica doc. art. Mila Čuljak.
Dohvaćanje značenja
Gledalište čitaonice postalo je prostor dramske izvedbe i prostor recipijentskog dohvaćanja značenja, bliski kontakt publike i izvođača koji govore o svojoj budućoj profesiji, slojevitosti posla za koji se obrazuju te izvedbenim (ne)mogućnostima pojedinca i grupe, kolektiva koji je zaslužan za nastajanje dramskog djela.
A ovaj studentski kolektiv tako različitim izmjenama, izlazeći iz stolicama označenog izvedbenog pravokutnika upućuje na sve ono što čini (jednu) predstavu – sam prostor, pod, gledalište, kazališna rasvjeta – te imenujući glumce, izvođače, također napominje kako je ova izvedba ono što će publika moći gledati jednom. Takav je princip imenovanja (uz to, bijela majica svakoga od njih označena je brojčano na leđima) znak je i da se predstava s onog općenitog zadržava u zoni kolektivnog osobnog, kao i pojedinačnog, na što će i uputiti svaki od glumaca svojim vlastitim monolozima.
Svaki od glumaca tako u prvome dijelu metanaracijskim narativom, uključujući one druge izvođače (opet brojevima označene), značenjski zahvaća samo kazalište i procesualnost umjetničkog (kazališnog) djela, prirodu umjetničkog (glumačkog) posla, kao i sve one poteškoće koje se javljaju u njegovu obavljanju. Time, jasno je, portretiraju izvedbenu personu u kontekstu društvenoga i daju samo mali uvid u složenost onoga čemu publika na daskama koje život znače može posvjedočiti svakodnevno.
Monološka prilika
A središnji je monološki dio svakoga od glumaca ujedno i njihov trenutak da glumački, mimikom, gestikulacijom, nadopišu značaj onome govorenom, koje, s obzirom na to da izvedba uključuje i dio improvizacije, mora biti iznimno. U tom smislu, posebno su svojim monolozima zasjali Matea Tkalčević, Ernest Belošević, Mare Šimić i Sara Bunić, a svojom je izvedbom ugodno iznenadio i Mateo Zvono, no ništa manje dobri nisu bili ni ostali. Glumački izvrsna Matea Tkalčević vrlo je ekspresivno, izvrsnim portretiranjem značenjske snage onoga što govori, posve prirodna i uvjerljiva u svojoj izvedbi te s lakoćom dolazi do željenog izvedbenog rezultata. Svojim je ekspresivnim i scenski proživljenim monologom, koji ima odliku dramski tenzičnog, slojevitog i poetski zaokruženog iznenadio i Ernest Belošević, zatim otvorivši svojim dijelom seriju monologa, Mare Šimić je u gestikulaciji i govornoj preoblici također bila vrlo dobra i upečatljiva, a dobra je u svojoj izvedbi bila i Sara Bunić.
Foto Nikola Blagojević
S obzirom na to da se radi o kolegiju koji podrazumijeva održavanje ravnoteže u kvaliteti same glume i pokreta koji je prati, odnosno izražavanju tjelesne ekspresije (koreografiranje teksta i uprizorenje kratkih izmišljenih priča), valja reći kako predstava u kontekstu pokreta nosi jaku oznaku izvedbenog. Pokret stoga, osim primarno glume koja podrazumijeva gestikulaciju i mimiku, ovdje ima podcrtanu izvedbenu jačinu, a na razini kolektiva s obzirom na ono obrazovno zacrtano usvajanje vještina cjelokupan je ostvaraj vrlo dobar.
Ja sam »uzorak«
Središnji je dio, u drugoj trećini predstave, onaj s različitim interpretativnim »ja sam« uzorkom u kojem se ravnopravno, u slijedu, javlja glas sviju, potom se disperzirano, emocijama nabijeno, u pokretu i zamahu, glas upućivanjem prebacuje s jednoga/e na drugog/u, da bi sve različito no susljedno značenje koje proizlazi iz spomenutog dijela bilo apstrahirano finalnim konkretiziranjem i aktualiziranjem, čime i sama ideja »ja sam« dijela i cijele predstave biva zaokružena.
Moglo se tako čuti beskonačno i u određenoj mjeri apsurdno nizanje – ja sam nekontrolirana emocija, ja sam oduzeto pravo na besplatno školovanje, ja sam nepoštivanje kolega, ja sam strah, ja sam 750 bodova na upisnoj listi, ja sam pečenje pomfrita kako bih platila školovanje, ja sam bez prava na paralelno studiranje, ja sam bez prava na prehranu u menzi, ja sam biće gladno kruha, ja sam noćna mora svojih roditelja, ja sam za dizanje ruku od partnera, ja sam proživljena trauma zbog Čehova, ja sam alt koji mora biti sopran, ja sam izgubljeni diplomski studij glume, ja sam tuširanje koje je postalo luksuz, ja sam propušteni izlazak, ja sam zaboravljena prijateljica, ja sam zaboravljena cura, ja sam zaboravljena osoba, ja sam protupožarni alarm, ja sam glumac kao pjevač, ja sam neizvjesnost oko diplomskog, ja sam strah od neuspjeha, ja sam bivša studentica kulturologije, ja sam žulj na lijevoj nozi, ja sam budilica u šest ujutro, ja sam pitanje zašto, ja sam suza na nečijem obrazu, ja sam kosa koja mi otpada s glave, ja sam Štrumpfeta na gljivama, ja sam istina koje se svi boje, ja sam bivši student politologije, ja sam svrab, ja sam klima koja ne radi, ja sam plačljivac, ja sam tišina, ja sam studentica na haubi od auta, ja sam blokadna kuharica i posljednje – ja sam podrška studentima.
Foto Nikola Blagojević
Simbolika finalnog čina
Točno onoliko koliko prosječnome čitatelju treba da pročita sva nabrajanja u prethodnom paragrafu, toliko je bio zadržan i finalni čin podizanja ruku sviju u zrak, u znak protesta, u znak moći, u znak nužnosti korištenja vlastita glasa. Regionalna je podrška studentima u ovome slučaju iskorištena samo kao simbolično sredstvo ukrštavanja važnosti glasa pojedinca općenito, kao i imerzivne snage i važnosti (kazališne) umjetnosti.
Dakle, predstava je to koja postupno, precizno i nepretenciozno od početne tematike koja se u početku čini ponešto doslovna, gradacijski skreće u zonu ozbiljnijeg, konkretnijeg i simboličnog koje nedvojbeno nosi svoju težinu. Spojivši autorsko »ja sam« u kontekstu aktualnog, životnog, edukacijskog i budućeg profesionalnog s onim postmodernističkim (meta)kazališnim, predstava nabrajanjem, uopćavanjem, konkretiziranjem, isticanjem i kontekstualiziranjem većinski recepcijski opstoji na razini humornoga s primjesama apsurda, kao i završnim signifikatnim tematsko-problemskim ulančavanjem koje rezultira stezanjem grla. A taj je završni dio možda najbolja uputnica za onu Brechtovu ideju kazališta kao sredstva za postizanje (društvene) promjene.
Sama simbolika naslovne sintagme predstave upućuje na njezinu višeznačnost; može se tumačiti s obzirom na preispitivanje kazališta kao umjetničkog i fizičkog prostora (tautološki naznačeno mjesto, te s time povezano pitanje kazališnog prostora), s obzirom na pitanje individualnog i kolektivnog identiteta (fizičko i metaforičko mjesto), kao i, s obzirom na to da je sredstvo za izražavanja društvenih problema, društvenu angažiranost.
Pitanje uloge umjetnosti
Predstava »On the place of the place«, osim što je smislena i zaokružena, problemski secira i tematski se usložnjava, upućuje na procesualnost glumačkoga posla te, još i važnije, implicitno i vrlo sugestivno unekoliko upućuje na bit umjetnosti u životu. I ne samo umjetnosti, nego i svih onih disciplina koje se umjetnošću bave, što je posebno važno u današnje vrijeme kad se kultura važe i teško opstaje. A za one koji i dalje propituju ulogu umjetnosti – ona je od početaka do danas receptura za sve, jedinstven medij koji počiva na vrijednosno utvrđenim svjetovima, stoga upućuje na prevažnu životnu suštinu i simboliku.
Objava “On the place of the place”. Predstava imerzivne snage o važnosti umjetnosti pojavila se prvi puta na Novi list.
https://www.novilist.hr/feed/
Rijeka vijesti
Talijani ljuti zbog estonske eurovizijske pjesme: “Njima nije mjesto na Eurosongu!”

Italija je na nogama zbog ovogodišnjeg Eurosonga! No, umjesto iščekivanja konačne odluke pobjednika Sanrema, pažnju javnosti privukao je estonski predstavnik Tommy Cash sa svojom pjesmom “Espresso Macchiato”. Stihovi pjesme, u kojima se spominje fraza “Radim danonoćno, zato se znojim kao mafijaš”, izazvali su buru negodovanja među Talijanima, uključujući i visoke političke dužnosnike. Talijanski političari zahtijevaju […]

21.02.2025.
Talijani ljuti zbog estonske eurovizijske pjesme: “Njima nije mjesto na Eurosongu!”

Italija je na nogama zbog ovogodišnjeg Eurosonga! No, umjesto iščekivanja konačne odluke pobjednika Sanrema, pažnju javnosti privukao je estonski predstavnik Tommy Cash sa svojom pjesmom “Espresso Macchiato”. Stihovi pjesme, u kojima se spominje fraza “Radim danonoćno, zato se znojim kao mafijaš”, izazvali su buru negodovanja među Talijanima, uključujući i visoke političke dužnosnike. Talijanski političari zahtijevaju […]
Italija je na nogama zbog ovogodišnjeg Eurosonga! No, umjesto iščekivanja konačne odluke pobjednika Sanrema, pažnju javnosti privukao je estonski predstavnik Tommy Cash sa svojom pjesmom “Espresso Macchiato”. Stihovi pjesme, u kojima se spominje fraza “Radim danonoćno, zato se znojim kao mafijaš”, izazvali su buru negodovanja među Talijanima, uključujući i visoke političke dužnosnike.
Talijanski političari zahtijevaju diskvalifikaciju Estonije
Jedan od najglasnijih kritičara ove pjesme je Gian Marco Centinaio, potpredsjednik talijanskog Senata. Centinaio je na društvenim mrežama izrazio svoje nezadovoljstvo ovom pjesmom. Smatra da pjesma estonskog repera koristi stereotipe i vrijeđa talijansku kulturu.
“Svakome tko vrijeđa Italiju mora biti zabranjeno sudjelovanje na Euroviziji!” – izjavio je Centinaio, dodajući kako je pjesma puna klišeja i neukusa. Također je istaknuo da pjesma posprdno govori o ljudima koji su se obogatili pijući kavu te se pjeva na “užasnom talijanskom jeziku”.
“Taj estonski reper trebao bi doći u Italiju da vidi kako pristojni ljudi rade prije nego što si dopusti pisati ovakve gluposti!” – poručio je Centinaio.
Questo Tommy Cash dovrebbe venire in Italia a vedere come lavora la gente perbene invece di scrivere canzoni così stupide e piene di stereotipi. Altro che bere caffè e “sudare come un mafioso”. Spero che gli impediscano di partecipare all’#eurovisionsongcontest. pic.twitter.com/VTjWmKGG9t— Gian Marco Centinaio (@giamma71) February 19, 2025
Udruga za zaštitu potrošača podnosi službenu žalbu
Osim političara, i talijanska udruga za zaštitu potrošača Codacons oglasila se povodom ovog skandala. Najavili su da će podnijeti službenu žalbu organizatorima Eurosonga, tvrdeći da pjesma daje iskrivljenu i uvredljivu sliku Italije.
“Ako su pjesme sa seksističkim sadržajem na Eurosongu isključene, ne bi li također bilo prikladno isključiti pjesmu koja vrijeđa cijelu kulturu?” – poručili su iz Udruge.
Pjesma “Espresso Macchiato” u međuvremenu je postala viralna, prikupivši skoro dva i pol milijuna pregleda na digitalnim platformama. I dok jedni smatraju da se radi o neukusnoj provokaciji, drugi brane estonskog repera. Mnogi tvrde da je riječ o umjetničkoj slobodi izražavanja. Hoće li EBU (Europska radiodifuzijska unija) uvažiti talijanske zahtjeve i poduzeti korake, ostaje za vidjeti.
https://www.rijekadanas.com/feed/
Rijeka vijesti
Boško Balaban odgovorio na pitanje za koga će navijati u derbiju Dinama i Rijeke

Bivši hrvatski reprezentativac Boško Balaban (46) gostovao je u podcastu Balkan Dede, gdje je komentirao utrku za naslov prvaka SuperSport HNL-a. Prema njegovom mišljenju, Dinamo je glavni favorit za osvajanje prvenstva, dok Hajduk pokazuje znakove pada u formi. Trenutno stanje na tablici pokazuje da Rijeka ima 42 boda, Hajduk 41, a Dinamo 38. Sutra u […]

21.02.2025.
Boško Balaban odgovorio na pitanje za koga će navijati u derbiju Dinama i Rijeke

Bivši hrvatski reprezentativac Boško Balaban (46) gostovao je u podcastu Balkan Dede, gdje je komentirao utrku za naslov prvaka SuperSport HNL-a. Prema njegovom mišljenju, Dinamo je glavni favorit za osvajanje prvenstva, dok Hajduk pokazuje znakove pada u formi. Trenutno stanje na tablici pokazuje da Rijeka ima 42 boda, Hajduk 41, a Dinamo 38. Sutra u […]
Bivši hrvatski reprezentativac Boško Balaban (46) gostovao je u podcastu Balkan Dede, gdje je komentirao utrku za naslov prvaka SuperSport HNL-a. Prema njegovom mišljenju, Dinamo je glavni favorit za osvajanje prvenstva, dok Hajduk pokazuje znakove pada u formi.
Trenutno stanje na tablici pokazuje da Rijeka ima 42 boda, Hajduk 41, a Dinamo 38. Sutra u 15 sati na Rujevici Rijeka i Dinamo igraju derbi 23. kola, koji bi mogao biti ključan za daljnji tijek prvenstva.
Hajduk igra bez energije
Balaban je analizirao igre Hajduka i Dinama te uputio kritike splitskom klubu:
“Hajduk trenutačno igra katastrofalno. Igrači kao da su se ugasili, nema energije na terenu. Donedavno su bili prvi na tablici, što se godinama nije dogodilo, ali sada djeluju bezvoljno. Gattuso je donekle opravdao svoj dolazak, ali klub mu nije doveo pojačanja potrebna za borbu s Dinamom. Na svakoj poziciji Dinamo je dvostruko jači od Hajduka i Rijeke.”
Balaban je posebno istaknuo Marka Livaju:
“Od Livaje se očekuju nadnaravne stvari, ali ni on ne može sam nositi momčad. Ako se Hajduk ne digne u energiji i realizaciji, Dinamo će ih brzo prestići na tablici.”
Dinamo glavni favorit za naslov
Prema Balabanovoj procjeni, Dinamo ima najveće izglede za osvajanje naslova:
“Dinamo osvaja prvenstvo s obzirom na kvalitetu koju ima. Imaju više dubine u momčadi, jači su na svim pozicijama i imaju iskustvo osvajanja trofeja.”
Balaban o svojim bivšim klubovima
Na pitanje za koga će navijati u sutrašnjem derbiju Rijeke i Dinama, Balaban je odgovorio:
“Odrastao sam u Rijeci i taj klub mi je dao odskočnu dasku u karijeri. Dinamo je klub u kojem sam igrao i koji mi je dao priliku za viši nivo nogometa. Sada živim u Zagrebu, tako da ću pobijediti u svakom slučaju. Volio bih da utakmica bude puna golova i da gledamo pravu tekmu.”
Balabanova nogometna karijera
Boško Balaban započeo je profesionalnu karijeru u Rijeci 1995. godine, a 2000. godine prešao je u Dinamo. Nakon toga je otišao u Aston Villu, gdje se nije uspio nametnuti, ali je kasnije ostvario uspješne nastupe za Club Brugge. U Dinamo se vraćao dva puta, a igrao je i za grčki Panionios te malezijski Selangor.
Za hrvatsku reprezentaciju nastupao je od 2000. do 2007. godine, upisavši 35 nastupa i postigavši 10 golova.
https://www.rijekadanas.com/feed/
Rijeka vijesti
Nostradamusova predviđanja za 2025.: Jesu li se već počela ostvarivati?

Bilo da vjerujemo u Nostradamusova proročanstva ili ne, aktualna globalna zbivanja izazivaju brojna pitanja o budućnosti čovječanstva. Tek što je započela 2025. godina, svijet se suočava s događajima koji nevjerojatno podsjećaju na predviđanja ovog slavnog francuskog astrologa. Ratovi, prirodne katastrofe, zdravstvene prijetnje i tehnološki skokovi – sve su to teme koje je Nostradamus predvidio prije […]
21.02.2025.
Nostradamusova predviđanja za 2025.: Jesu li se već počela ostvarivati?

Bilo da vjerujemo u Nostradamusova proročanstva ili ne, aktualna globalna zbivanja izazivaju brojna pitanja o budućnosti čovječanstva. Tek što je započela 2025. godina, svijet se suočava s događajima koji nevjerojatno podsjećaju na predviđanja ovog slavnog francuskog astrologa. Ratovi, prirodne katastrofe, zdravstvene prijetnje i tehnološki skokovi – sve su to teme koje je Nostradamus predvidio prije […]
Bilo da vjerujemo u Nostradamusova proročanstva ili ne, aktualna globalna zbivanja izazivaju brojna pitanja o budućnosti čovječanstva. Tek što je započela 2025. godina, svijet se suočava s događajima koji nevjerojatno podsjećaju na predviđanja ovog slavnog francuskog astrologa. Ratovi, prirodne katastrofe, zdravstvene prijetnje i tehnološki skokovi – sve su to teme koje je Nostradamus predvidio prije više od 450 godina.
Okrutni ratovi u Europi
Jedno od najpoznatijih Nostradamusovih proročanstava odnosi se na “okrutne ratove” u Europi. U svjetlu aktualne geopolitičke situacije, ova predviđanja postaju sve zabrinjavajuća.
Napetosti između Zapada i Rusije dostigle su vrhunac, što je dovelo do hitnih diplomatskih sastanaka u EU.
Ukrajina i dalje vodi borbu za suverenitet, dok europske zemlje, poput Poljske i Danske, pozivaju na jačanje obrane.
Odnosi između Europe i SAD-a postaju sve napetiji, dok Bruxelles izražava zabrinutost oko dugoročne sigurnosne podrške iz Washingtona.
Politička nestabilnost u Istočnoj Europi dodatno se produbljuje, a masovni prosvjedi u Slovačkoj protiv vlade uzrokuju dodatne nemire.
Povratak drevne kuge
Nostradamus je predvidio povratak “velike kuge prošlosti”, a dok nova pandemija još nije izbila, zdravstvene prijetnje postaju sve ozbiljnije.
Epidemije životinjskih bolesti, poput ptičje gripe i afričke svinjske kuge, prijete globalnoj sigurnosti hrane.
Otporne bakterije u Aziji i Africi postaju ozbiljan problem, a znanstvenici upozoravaju na moguće zdravstvene krize.
Znanstvena zajednica intenzivira istraživanja u nastojanju da spriječi moguće nove pandemije.
Prirodne katastrofe i klimatske promjene
Proročanstva o prirodnim katastrofama sve su relevantnija, osobito u kontekstu sve izraženijih klimatskih promjena.
Razorni požari u Kaliforniji spalili su više od 28.000 hektara, odnijeli živote i prisilili tisuće ljudi na evakuaciju.
Grčki otok Santorini pogođen je s više od 6.000 potresa u kratkom vremenskom razdoblju, što je izazvalo evakuaciju tisuća stanovnika.
Seizmička aktivnost u svijetu raste, a znanstvenici upozoravaju na mogućnost još snažnijih potresa i vulkanskih erupcija.
Tehnološki napredak i njegove posljedice
Nostradamus je također predvidio revoluciju u znanosti i tehnologiji, što se jasno vidi u napretku umjetne inteligencije i kvantnog računalstva.
Umjetna inteligencija postaje sve moćnija, omogućujući bržu dijagnostiku u medicini i napredak u personaliziranim terapijama.
Francuska je pokrenula program sekvenciranja genoma, koji poboljšava točnost medicinskih dijagnoza.
Automatizacija i robotika mijenjaju tržište rada, što donosi brojne ekonomske i društvene izazove.
https://www.rijekadanas.com/feed/
-
Domaće zvijezde5 days ago
Baka Prase ostao bez YouTube kanala – Evo što se dogodilo!
-
Crna kronika7 days ago
Teška nesreća na raskrižju u Velikoj Gorici, jedna osoba je poginula
-
Svijet6 days ago
Uskoro presuda koja bi mogla izazvati tektonske potrese u BiH, iz Banje Luke poručili: ‘Već idući dan ćete imati referendum!‘
-
Promo6 days ago
Zamka Trap Karneval/Jedini točan izbor za trap izlazak
-
Vijesti na Hrvatskom1 week ago
Grad odgovorio Thompsonu: Koncert na hipodromu sigurno neće biti u svibnju i lipnju, evo što mu nude
-
Strane zvijezde1 week ago
Justin Bieber nahvalio slavnu glumicu na društvenim mrežama: Ponovno potaknuo glasine o razvodu s Hailey
-
Split vijesti7 days ago
Ne propustite večer smijeha u Lenas baru
-
Split vijesti7 days ago
DORA 2025. Uskoro ceremonija otvaranja Glazbenih dana HRT-a