Connect with us

Film i televizija

Ima 82 godine i još uvijek svake godine izbaci po jedan naslov. U Berlinu je predstavio svoj novi film čiji junak, vremešni Srbin, kreće put rodnog Srijema…

Na ovogodišnjem berlinskom festivalu premijerno svoje filmove prikazuju deseci i deseci redatelja. No ni jedan se ne može pohvaliti da je na tom istom festivalu pobijedio prije ni manje ni više nego pedeset i šest godina. Nitko – osim Želimira Žilnika. Želimir Žilnik imao je 27 godina kad je kao mla…

Published

on

16.02.2025.

Ima 82 godine i još uvijek svake godine izbaci po jedan naslov. U Berlinu je predstavio svoj novi film čiji junak, vremešni Srbin, kreće put rodnog Srijema…

Na ovogodišnjem berlinskom festivalu premijerno svoje filmove prikazuju deseci i deseci redatelja. No ni jedan se ne može pohvaliti da je na tom istom festivalu pobijedio prije ni manje ni više nego pedeset i šest godina. Nitko – osim Želimira Žilnika. Želimir Žilnik imao je 27 godina kad je kao mla…

Na ovogodišnjem berlinskom festivalu premijerno svoje filmove prikazuju deseci i deseci redatelja. No ni jedan se ne može pohvaliti da je na tom istom festivalu pobijedio prije ni manje ni više nego pedeset i šest godina. Nitko – osim Želimira Žilnika.

Želimir Žilnik imao je 27 godina kad je kao mladi crnovalovac u Berlinu 1969. premijerno prikazao svoje “Rane radove”. Film o mladim marksistima koji putuju tadašnjom jugoslavenskom provincijom i suočavaju se s nelaskavim realitetom socijalizma fantastično je sjeo u atmosferu tada šezdesetosmaškog Berlina. Film novosadskog debitanta osvojio je te ‘69. Zlatnog medvjeda, što je tad bio i zadugo ostao najveći festivalski uspjeh nekog YU filma. Žilnikov se film, međutim, baš i nije svidio svima u Jugoslaviji. Navodno je zgranuo i samog Tita. Tužiteljstvo ga je pokušalo i zabraniti. Ali pokušaj zabrane filma izjalovio se kad je beogradski sud odbio prijedlog tadašnjeg tužilaštva. Žilnik će kasnije s guštom prepričavati završnu riječ suca koji je tužiocu rekao “vi očito imate loše mišljenje o našem sistemu, kad mislite da ga ovaj glupi i dosadni film može ugroziti”.

Žilnik će nakon “Ranih radova” nastaviti raditi poput nezaustavljive mašine: gotovo jedan film godišnje idućih šest desetljeća, sve do danas kad ima 82 godine i još uvijek svake godine izbaci po jedan film. Pritom je Žilniku pomoglo što mu filmovi nisu bili skupi i produkcijski zahtjevni. Specijalnost su mu postale hibridne, igrano-dokumentarne forme. Za jedan od takvih filmova – “Mramorno dupe” iz 1995. – opet će biti nagrađen u Berlinu.

Žilnikovo najnovije ostvarenje – koje je u Berlinu predstavio u petak – nosi naslov “Restitucija, ili, san i java stare garde”. Ovaj put nije riječ o dokumentarnom filmu. U onoj mjeri u kojoj je to kod Žilnika moguće “Restitucija” je igrani film, ali s naturščicima.

Junak “Restitucije” je Arsin (Milan Kovačević), vremešni Srbin koji je desetljeća poživio u Njemačkoj kao revijalni i jazz muzičar po klubovima i skijalištima. Iz Srbije je otišao u doba rata, ostavljajući tamo ženu koja nije htjela emigrirati te kćer koja se u međuvremenu udala i ima unuke. Arsin kreće put rodnog Srijema. U procesu povrata imovine trebao bi, naime, dobiti u vlasništvo poveće poljoprivredno zemljište i staru grofovsku ladanjsku kuću. Stoga Arsin odlazi u selo kod Sremske Mitrovice finalizirati papirologiju.

No tamo ga zatječe jedno iznenađenje za drugim. Na zemlji je neki čovjek koji ga otjera. Izgleda da se zemlja obrađuje. U općinskim papirima piše da je junak filma mrtav. Općina je koncesionirala njegove oranice poduzetniku. Pojavljuje se i neka krivotvorena smrtovnica. Rođaci traže da junak ode na provjeru poslovne sposobnosti. Kako film teče, shvatimo da nije samo riječ o javašluku nego o uroti. Muzičarov zet urotio se s koncesionarom zemljišta da krivotvore junakovu smrt i plodouživaju zemlju.

Scena iz filma ‘Restitucija‘

Berlinale

Riječ je, ukratko, gotovo o krimi zapletu. Pritom Žilnikov nekretninski “krimić” ima crtu naivnosti, kao da je neki stari nijemi film. Likovi su ili jako dobri ili jako loši, a ljudi koji ih glume, glume ih tvrdo i naivno: Žilniku to ne smeta, to je dio stila. Film je dramaturški posve igran: imate paralelne sekvence, scene u kojima junaka nema, tajne sastanke iza vrata. No način na koji Žilnik snima je uvijek isti. On pronađe ljude koji su mu iz nekog razloga zanimljivi pa ih kamerom prati. Tako prati i Kovačevića, muzičara u osamdesetim godinama života koji izgleda kao starac, hoda kao starac, ali ima nešto razigrano dječačko i vitalno te – a to je i štos filma – i ne pomišlja da bi mogao umrijeti i da mora misliti što će biti poslije.

U finalu filma Arsin/Kovačević konačno dokazuje svoj vitalitet. Ne samo da nađe novu “curu” (ne puno mlađu od njega) nego s njom odlazi na let balonom. Žilnik kao da je film snimio o sebi. U 82. godini s filmom je stigao na Berlinale – dakle na “mjesto zločina” starog 56 godina. I dokazao da je za neke ljude broj godina doista – samo broj jer mladost nose u sebi.

https://www.jutarnji.hr/feed/

Film i televizija

Preminula je Sara Hribar (38), mlada hrvatska redateljica

U 39. godini života preminula je redateljica Sara Hribar, čiji se dugometražni prvijenac “Lada Kamenski” bavio sudbinom radnica tvornice Kamensko, piše Večernji list. Film je osvojio brojne nagrade, uključujući nagradu Breza za najboljeg debitanta na Pulskom filmskom festivalu i Zlatnu arenu za najb…

Published

on

By

21.02.2025.

Preminula je Sara Hribar (38), mlada hrvatska redateljica

U 39. godini života preminula je redateljica Sara Hribar, čiji se dugometražni prvijenac “Lada Kamenski” bavio sudbinom radnica tvornice Kamensko, piše Večernji list. Film je osvojio brojne nagrade, uključujući nagradu Breza za najboljeg debitanta na Pulskom filmskom festivalu i Zlatnu arenu za najb…

U 39. godini života preminula je redateljica Sara Hribar, čiji se dugometražni prvijenac “Lada Kamenski” bavio sudbinom radnica tvornice Kamensko, piše Večernji list. 

Film je osvojio brojne nagrade, uključujući nagradu Breza za najboljeg debitanta na Pulskom filmskom festivalu i Zlatnu arenu za najbolju glavnu žensku ulogu. Rođena 5. rujna 1986. godine u Zagrebu Hribar je od rane je dobi pokazivala interes za umjetnost, a 2005. godine upisala je studij filmske i TV režije na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu.

Na Hrvatskoj radioteleviziji radila je kao scenaristica i redateljica; napisala je i režirala  niz dječjih emisija i dramskih serija. Autorica je niza zapaženih kratkometražnih filmova (Pusti me da spavam, 2007, Libertango, 2009, Ta tvoja ruka mala, 2010), kao i segmenata dugometražnih omnibusa Zagrebačke priče vol. 2 (2012) i Transmania (2016). 

 

https://www.jutarnji.hr/feed/

Continue Reading

Film i televizija

Monumentalna promjena u franšizi filmova o Jamesu Bondu. Više ništa neće biti isto: ‘Je*eni idioti!‘

Franšiza James Bonda više neće biti pod kontrolom dugogodišnjih čuvara, Barbare Broccoli i Michaela G. Wilsona, nakon što su prepustili kreativnu kontrolu Amazonu Jeffa Bezosa, piše britanski The Telegraph. Članovi obitelji Broccoli upravljali su filmovima o agentu 007 od prvog filma Dr. No iz 1962….

Published

on

By

21.02.2025.

Monumentalna promjena u franšizi filmova o Jamesu Bondu. Više ništa neće biti isto: ‘Je*eni idioti!‘

Franšiza James Bonda više neće biti pod kontrolom dugogodišnjih čuvara, Barbare Broccoli i Michaela G. Wilsona, nakon što su prepustili kreativnu kontrolu Amazonu Jeffa Bezosa, piše britanski The Telegraph. Članovi obitelji Broccoli upravljali su filmovima o agentu 007 od prvog filma Dr. No iz 1962….

Franšiza James Bonda više neće biti pod kontrolom dugogodišnjih čuvara, Barbare Broccoli i Michaela G. Wilsona, nakon što su prepustili kreativnu kontrolu Amazonu Jeffa Bezosa, piše britanski The Telegraph. 

Članovi obitelji Broccoli upravljali su filmovima o agentu 007 od prvog filma Dr. No iz 1962. godine. No, u četvrtak su obitelj Broccoli i Amazon MGM Studios najavili monumentalne promjene. 

Prema insajderskom izvješću Wall Street Journala, Broccoli smatra da Amazon vode „jebeni idioti“ koji su više zainteresirani za algoritamski generirani „sadržaj“ nego za stvarnu filmsku umjetnost. Razlike u viziji navodno su usporile potragu za novim Bondom i planove za sljedeći film, a novi glavni glumac još uvijek nije odabran nakon što je Daniel Craig posljednji put utjelovio lik 2021. godine, u filmu No Time to Die. Broccoli i Wilson dosad su bili odgovorni za odabir glumca koji će igrati 007 te za nadgledanje scenarija i produkcije.

„Prema uvjetima novog sporazuma, Amazon MGM Studios preuzet će kreativnu kontrolu nad franšizom Jamesa Bonda po završetku transakcije“, navodi se u priopćenju.

Ovaj potez dolazi nakon izvještaja o brojnim zakulisnim sukobima, pri čemu je Broccoli, kći legendarnog producenta Bonda Alberta R. ‘Cubbyja’ Broccolija, izrazila zabrinutost zbog Amazonovih planova za 007.

Broccoli je izjavila: „Moj život bio je posvećen očuvanju i nadogradnji izvanredne ostavštine koju smo Michael i ja naslijedili od našeg oca, producenta Cubbyja Broccolija. Imala sam čast blisko surađivati s četvoricom iznimno talentiranih glumaca koji su utjelovili 007 te s tisućama sjajnih umjetnika iz industrije. S završetkom No Time to Die i Michaelovim povlačenjem iz filmskog posla, osjećam da je vrijeme da se posvetim drugim projektima.“

Wilson je dodao: „S karijerom u 007 franšizi dugom gotovo 60 nevjerojatnih godina, povlačim se iz produkcije filmova o Jamesu Bondu kako bih se fokusirao na umjetnost i humanitarne projekte. Stoga se Barbara i ja slažemo da je došlo vrijeme da naš pouzdani partner, Amazon MGM Studios, povede Jamesa Bonda u budućnost.“

Amazon je 2022. godine kupio MGM te posjeduje prava na distribuciju svih filmova o Jamesu Bondu.

https://www.jutarnji.hr/feed/

Continue Reading

Film i televizija

Gostioničar im nudi đavolji ugovor: ispunjenje želja ima i svoje jezivo naličje. Odlična serija, u ovoj zemlji znaju snimati

U kršćanstvu postoji sedam smrtnih grijeha. Tih sedam grijeha bili su polazište za jedan od kanonskih trilera – “Sedam” Davida Finchera. Za razliku od kršćanstva, budizam poznaje pet grijeha koje dušu odvlače od karme. A sad se pojavila i serija koja počiva na tom konceptu. Serija stiže iz Vijetnama…

Published

on

By

20.02.2025.

Gostioničar im nudi đavolji ugovor: ispunjenje želja ima i svoje jezivo naličje. Odlična serija, u ovoj zemlji znaju snimati

U kršćanstvu postoji sedam smrtnih grijeha. Tih sedam grijeha bili su polazište za jedan od kanonskih trilera – “Sedam” Davida Finchera. Za razliku od kršćanstva, budizam poznaje pet grijeha koje dušu odvlače od karme. A sad se pojavila i serija koja počiva na tom konceptu. Serija stiže iz Vijetnama…

U kršćanstvu postoji sedam smrtnih grijeha. Tih sedam grijeha bili su polazište za jedan od kanonskih trilera – “Sedam” Davida Finchera.

Za razliku od kršćanstva, budizam poznaje pet grijeha koje dušu odvlače od karme. A sad se pojavila i serija koja počiva na tom konceptu. Serija stiže iz Vijetnama i zaista je dobra. Zove se “Đavolja zalogajnica” (Devil‘s Diner).

“Devil‘s Diner” autora Hama Trana sastoji se od šest epizoda. U prvih se pet pripovijedaju priče pet nepovezanih likova. Svaki od njih ima u životu problem koji ga mori. Svaki bi ga htio riješiti po svaku cijenu. Svaki od pet likova slučajno zabasa u gostionicu u sporednoj uličici. Gostioničar im tamo ponudi đavolji ugovor. Trebaju izreći svoju želju. Potom trebaju pojesti obrok koji im posluži, a taj je obrok svaki put drugi i bizaran. Želja im se potom ispuni. No, svaki od njih uskoro shvaća da ispunjenje želja ima i svoje jezivo naličje.

Posljednja, šesta epizoda je flashback. U njoj shvatimo kako je đavolji gostioničar postao ono što jest.

Po opisu podsjeća na “Seven”, no po grotesknoj stilizaciji bliža je Guillermu Del Toru. Kako god bilo, serija izgleda dojmljivo: glumci su izvrsni, režija i produkcija prvoklasne, a s ekrana nas zapljuskuje vibrantni život jedne zanimljive kulture. U Vijetnamu – očito – znaju snimati.

ĐAVOLJA ZALOGAJNICA (Devil‘s Diner, Vijetnam 2025.), kreator: Ham Tran, uloge: Le Quoc Nam, Netflix

Ocjena: 4,5

https://www.jutarnji.hr/feed/

Continue Reading

Trending